Gartner hypekäyrä 2016

elo 25, 2016

Näkökulma: Kolme asiaa, jotka poistuivat Gartnerin hypekäyrältä 2016

Gartner julkaisi jälleen perinteisen hypekäyränsä, nyt vuosimallia 2016. Perinteisesti huomio kiinnitetään uusiin asioihin, joista seuraavaksi hypetetään. Tässä kuitenkin toisenlainen näkökulma: kolme poimintaa asioista, jotka tänä vuonna ovat poistuneet hypekäyrältä. Niistähän ei tarvitse enää hypettää, vaan asioista pitäisi olla tulossa valtavirtaa. Onko näin?

Valtavirraksi kasvaneita asioita ovat esimerkiksi seuraavat. Mukana myös kevyt analyysi siitä, miksi siitä ei enää tarvitse hypettää (EI ENÄÄ), tai vastaavasti, miksi asiaan juuri nyt kannattaa kiinnittää huomiota (KYLLÄ VIELÄ).

 

3D-printtaaminen

EI ENÄÄ: Suomessa voi 3D-printata jo monissa julkisissa kirjastoissa ja 3D-printtauskahviloitakin löytyy.

KYLLÄ VIELÄ: Mikään toimiala ei vielä varsinaisesti mullistunut esimerkiksi siitä, että varaosia tuotettaisiin suuressa mitassa 3D-printaten.

 

Puheesta-puheeseen kääntäminen

EI ENÄÄ: Esimerkiksi Applen sovelluskaupasta löytyy jopa ilmaisversioita puheesta-puheeseen käännössovelluksista.

KYLLÄ VIELÄ: Ihmistet eivät vielä muutenkaan laajassa mitassa hyödynnä puheohjausta älypuhelimissaan, vaikka teknologia on jo sangen toimivaa. Pelkkä teknologia ei vielä riitä, vaan tarvitaan myös ihmisten käyttäytymisen ja tottumusten muutosta.

 

Internet-of-things

EI ENÄÄ: Johan tämä on ollut Suomessakin monenlaisina kärkihankkeina vuosia ja useat isot yritykset sitä hyödyntävät kuten Konecranes ja Kemppi.
KYLLÄ VIELÄ: Kuluttajapuolella sovelluksia on vielä vähän. Ja usein ratkaisut vielä perustuvat yksittäisten laitteiden tai asioiden seuraamiseen. Koneiden keskinäiseen viestintään perustuva älykkyys ja kaiken kaikkiaan IoT:n synnyttämän big datan päälle rakennettavat palvelut ovat paljolti käyttämätön mahdollisuus.

 

Muita hypäkäyrältä uloskasvavia teknologioita ovat esimerkiksi puettavat teknologiat ja digitaalinen turvallisuus. Näiden kohdalla näkyy se, että hypetettävät asiat ovat tarkentuneet tällaisten isojen teemojen sisällä omiksi alateemoikseen. Jonkinlaista historianhavinaa on aina kuitenkin asioissa, jotka tältä legendaariselta listalta poistuvat.

Hypettämis-sanaan liitetään usein negatiivisia mielleyhtymiä, mutta toisaaltahan se kertoo siitä, että asiaan on paljon mielenkiintoa. Ja jos jokin asia kiinnostaa monia, siihen yleensä liittynee jotakin potentiaalista. Jatketaan siis vielä näistäkin asioista kohkaamista, jotta ne vielä todella mullistavat liiketoimintoja – toivottavasti suomalaisyritysten ajamina!

 

Gartnerin tiedote 2016 hypekäyrästä: (linkki)

Analyysi Forbesissa Gartnerin 2016 hypekäyrästä: (linkki)