Digitalisaatio ruokamarkkinalla

joulu 15, 2016

Digitalisaatio ruokamarkkinalla -selvitys

 

Katalysti Oy selvitti, millaista digitaalista ansaintaa ja palveluita ruokamarkkinalla on. Selvitys tehtiin Into Seinäjoki Oy:n toimeksiannosta loppuvuodesta 2016.

Kartoituksessa on pyritty luomaan läpileikkaus arvoketjuun ja selvitetty, millaisia digitaalisia ansaintalogiikoita ruokajärjestelmään on syntynyt. Tältä pohjalta on tunnistettu joukko digitaalisten palveluiden tyyppejä ruokajärjestelmässä. Esimerkkeinä on kuvattu 11 erilaista palvelua eri osista ruokajärjestelmää. Niistä 7 on kuluttajapalveluita sekä 4 tuottajille ja teollisuudelle suunnattuja. Lisäksi on listattu yli 50 muuta esimerkkiä.

Kartoituksen tavoite on antaa vinkkejä ja ideoita, joita voi hyödyntää eri osissa ruokajärjestelmää.

 

Digitalisaatio ruokamarkkinalla

Yleisesti ottaen ruokamarkkinalla hyödynnetään pitkälti samoja digitalisaation mahdollisuuksia kuin muillakin aloilla kuten skaalautuvuutta, arvoketjun virtaviivaistamista, läpinäkyvyyttä ja avoimuutta, datan arvoa, kaksisuuntaisia markkinapaikkoja, ilmaisuuden ekonomia ja dynaamista hinnoittelua ja tarjoomaa. Esimerkiksi:

  • Virtaviivaista arvoketjua myymällä suoraan tuotteita kuluttajille oman verkkokaupan kautta
  • Palveluista kodin ruokahuolto toimittamalla viikoittain ruokakassi kotiin resepteineen
  • Tehosta toimitusketjua keskitetyn dataaggrekaattorin avulla
  • Hyödynnä hintajoustoa myymällä ravintoloiden ylijäämäruokaa take-away -annoksina verkkokaupan kautta
  • Luo markkinapaikka maatilalla syntyvän datan myymiseen

 

Esimerkkejä

Raportissa on kuvattu seuraavat 11 esimerkkiä ns. esimerkkikortteina. Lisäksi on taulukkomuodossa esitetty yli 50 muuta esimerkkiä.

  • Qvidja-System. Maatilan toiminnanohjausjärjestelmä.
  • Farmobile. Viljelijä voi jakaa tai myydä tilaltaan syntyvää dataa markkinapaikalla.
  • Laidun Hereford. Suoramyynti tilalta kuluttajille oman verkkokaupan kautta.
  • Ruokaasuomesta.fi. Suoramyyntipalvelu (verkkokauppatavaratalo), jossa tuottajat myyvät suomalaista lähiruokaa suoraan asiakkailleen
  • Sannan Kauppakassi. Palvelu toimittaa valmiiksi suunnitellun ruokakassin resepteineen ja raaka-aineineen suoraan kotiovelle maanantai-iltaisin.
  • Transbox-laatikkoseurantajärjestelmä. Vuokrattavien ja uudelleenkäytettävien elintarvikelaatikoiden kierron seurantajärjestelmä.
  • GS1 Golli. Mahdollistaa pienten ja keskisuurten yritysten pääsyn suurten kaupparyhmien sähköisiin tilaus-toimitusprosesseihin.
  • Foodora. Ravintolaruuan verkkokauppa kotiinkuljetuksella. Valikoimassa useita eri ravintoloita.
  • ResQ Club. Hävikkiruuan verkkokauppa kuluttajille. Ravintoloille keino ansaita myös muutoin tarjoiluhävikkiin joutuvalla ruualla.
  • Instacart. Joukkoistettu kotiinkuljetuspalvelu ruokakaupoista.
  • MySupermarket. Ruuan verkkokauppa, jonka tarjooma on muodostettu 15:sta ruuanverkkokaupasta. Koko ostoskorin voi halutessaan siirtää kauppaan, josta sen saa halvimmalla.

 

Tilaa raportti tai työpaja

Raportin saa vapaasti tilaamalla sen Katalysti Oy:n Vesa Ilmariselta tai Into Seinäjoki Oy:n Juha Kurkelalta. Sen pohjalta voidaan myös järjestää esimerkiksi yrityskohtaisia työpajoja tulosten hyödyntämiseksi. Yhteystiedot:

Vesa Ilmarinen, 040 508 6447, vesa.ilmarinen[at]katalysti.fi

Juha Kurkela, 040 833 2811, juha.kurkela[at]intoseinajoki.fi

 

Tilaa raportti

11 + 6 =